Már
javában tombol a február, és ennek köszönhetően a mozik is feléledtek téli
álmukból. Nemsokára jön az Oscar gála, így a legtöbb moziban újra adják az
elmúlt évek díjnyertes alkotásait. Ezek mellett azonban érkezett egy kis
vérfrissítés is, amire többek között én is már régóta vártam. Három filmet
veszek most górcső alá, amik az előzeteseik alapján nagyon étvágygerjesztőnek
tűntek, de mint tudjuk nem minden az első benyomás.
Sajnos
egyre többször esik meg, hogy egy film nagyon jó trailerrel mutatkozik be a
nézőközönségnek, ami persze nem lenne rossz, ha később is ezt a színvonalat
tudná hozni maga a film is. Mégsem így történik. Legtöbbször a legviccesebb,
legakciódúsabb jeleneteket vágják össze az alkotók és azt tálalják a
mozilátogatóknak csalogatóként, vetítik a tv-ben, vagy teszik fel a film
hivatalos oldalára. És természetesen mi belefutunk újra meg újra egy olyan jobb
esetben „csak” másfél órás borzalomba, ami csak lopja az időnket.
Na
de lássuk csak mit hozott a február?
Már
korábban írtam egy összevont posztban azokról a filmekről, amik nagyon
megnyertek maguknak. Ezek között szerepelt a Boszorkányvadászok is, amely egy modern köntösbe bújtatott Jancsi
és Juliska történet. Természetesen nem korszakalkotó, főleg napjainkban, hogy
egy klasszikus gyerekmesét felturbósítva tálalnak a nézőknek, mégis volt egy tökös,
badass beütése az első beharangozó promónak köszönhetően. Hogy engem mi fogott
meg? Hogy végre nem tömény romantika, hanem akció, gyilkolás és a
mézeskalácsház ellenére sem túlcukrozott „mindenki boldogan élt, míg meg nem
halt” érzetet kelt. Ezek voltak az
első reakciók, majd követte a meghökkenés, hogy magyar szinkronban
magyarosították a neveket, így a már-már „drámai” pillanatokban valamelyik
szereplő nevének hallatán az emberre rátör a röhögő görcs.
Na
de lássuk miről is szól a történet? Hanselt és Gretelt kiskorában az erdőben
hagyta az édesapjuk, hogy miért máig sem tudják. Ahogy új nap virrad rájuk
elindulnak, és hogy, hogy nem egy mézeskalácsházhoz érnek, ahol segítséget
remélve dörömbölnek, de nem történik semmi. Majd mikor elkezdenek falatozni,
kitárul az ajtó és felfedi csúf lakóját, egy ráncos igen morcos, és kiéhezett
banyát. A történet ezt követően a klasszikushoz hasonlóan alakul, megsütik a
sütőben, és megmenekülnek a halál torkából. A két testvér ezt követően
élethivatásául választja a bosziirtást, így fejpénzért cserébe a világon bárhol
kivégzik a gonosz banyákat. Új megbízásuk Augsburg szólítja őket, ahol
egyre csak fogynak a gyerekek, és a mágia rothadásnak indult űzői valami sötét
dolgot terveznek. De miért épp ezek a gyerekek, és mi áll a háttérben? A hősök
harcolnak a törvény őreivel, évszázados boszikkal, és a múltjukkal. Miközben mi
a perceket számoljuk, hogy mikor végeznek mindennel, hogy mi is végezhessünk
velük…
Hiába
a rengeteg high-tech fegyver, kütyüparádé, spéci műszer, és a véres jelenetek
egyszeri nézés után felejthető a történet. Imádom a steampunk elemeket magába
sűrítő történeteket és filmben sem vetem meg, de ennyi nem elég. A történet
lapos, inkább az „üsd vágd” jeleneteken van a hangsúly, ami nem lenne rossz, ha
mellette a cselekmény is annyira ütős lenne, nem pedig ennyire átgondolatlan.
Őszintén, nekem nevetnem kellett, hogy nagy boszivadászunk cukorbeteg, és ezért
szúrnia kell magát többször is naponta, azonban a történet végén már egy egész
napot kibír nélküle, és pont akkor lesz rosszul, amikor élet halál harcot vív a
főbanyával. Nagyon lapos az egész, és nem hihető, hogy két testvért, akiket a
szüleik elvesztése űz a gyilkolásba nem beszélnek azokról, akiknek elvesztése a
legfájdalmasabb és legmeghatározóbb volt az életükben. A történet
megerőszakolásaként beleillesztett „szerelmi” vonal már csak hab a tortán, a
cseresznyét pedig a miértekre adott magyarázat adja. Utólagosan is csókoltatom
a forgatókönyvírót! Hanselről (inkább hívom az „eredeti” nevén, mint Jánosnak)
hamarabb elhinné az ember, hogy Gretel apja és nem az öccse, és bár Gemma
Arterton már az Egy tiszta nő című minisorozatban is megmutatta
tehetségét és szépségét, ez sem volt elég ahhoz, hogy valami életet adjon a
produkcióhoz. Összességében örülök, hogy nem szántam rá magam, hogy 3D-ben
nézzem meg, még akkor sem, hogy ha az látványilag valamennyi pozitív hozadékot
adott volna neki. Csalódás volt és pont.
Értékelés: 0,5/5
Másik
nagyon várt filmélmény a Warm bodies
vagy, ha már a nemsokára megjelenő könyvváltozat címét ismerjük stílszerűen
inkább élek az Eleven testek
elnevezéssel. Viccesnek, szórakoztatónak ígérkezett, egy csöppet de nem
eltúlzott romantikus mellékzöngével. Csupa szív, véres, szerelmes Valentin napi
csemege. Szó mi szó morbidan humoros egy film, mégis hagy maga után
kívánnivalót. A történet lényegében R szemszögéből kerül elmesélésre, ő a
narrátorunk mindvégig. A fiú, vagy inkább zombi nem emlékszik semmire magából,
honnan jött, mit csinált, kik a szülei, a nevének is csak a kezdőbetűje dereng
neki. Mindettől függetlenül az érzései megmaradtak, és töbre vágyik, mint egész
nap céltalanul bóklászni és várni azt a pillanatot, amikor teljesen kiüresedik
és ő is Csontivá, azzá az érzések nélküli, zabagép zombifajtává válik, akiktől
nem csak az emberek, de az élőhalottak is rettegnek. Egy szép, napsütéses
napon, mikor az éhség kiűzi egy kis nasi után találkozik Julie-val, aki megmagyarázhatatlan hatással van rá. Vagy csak azért
mert megette a lány barátját, és ezáltal az emlékeit is megszerezte?
Mindenesetre megmozgatott valamit R-ben, amitől védeni szeretné és törődni akar
a lányról. Az ő nem mindennapi kapcsolatukról és az általa/uk hozott
változásokról szól a történet. Élveztem az elejétől a végéig, kellemes volt
és mosolyra fakasztó, mégis, ahogy vége, az első gondolatom az volt, hogy csak
ennyi volt? Kellemes délutáni kikapcsolódásnak nem rossz, esetleg még megél egy
egyszer-kétszeri megnézést, de semmi maradandó. Várom a könyv változatot, ahol
jobban R bőrébe bújhatok, halhatom a gondolatait, amik morbidak, mélyek és
viccesek a maguk nemében. Lehet, hogy velem volt a baj, hogy magasra tettem a
lécet a filmmel szemben, és még az is megeshet, hogy a könyv olvasása után
jobban fog tetszeni, de most még kissé hiányos, lyukacsos a filmélmény.
Értékelés: 3/5
Valentin
napra természetfeletti, megátkozott szerelmes könyvadaptációban is részünk
lehetett a Lenyűgöző teremtmények
képében. A történet középpontjában Ethan
áll, aki már alig várja azt a napot, hogy elhagyja az őrülten sivár, hitbuzgó
és érdektelen Gatlint. Addig is könyvekbe menekül, és ezeken keresztül
tervezgeti fejében azt az útvonalat, amit menekülése után megtesz. Egyhangú
mindennapjait azonban esténként megtöri egy furcsa álom, egy még furcsább és
megfoghatatlanabb lányról, aki elérhetetlen és mégis ismerős számára. Egy
szokványosan induló napon, azonban új hírek kelnek szárnyra, amik a mit sem
sejtő fiú számára óriási horderővel bírnak. A titokzatos Macon Ravenwood
unokahúga érkezik a városkába, és ezzel a tettével azonnal kivívja a
szenteskedő lakosok és azok gyerekeinek ellenszenvét. De ki is valójában Lena?
Vagy inkább mi ő? Elsöprő első szerelem, ami a szokványos problémákon túl
halálos átkot is magában hordoz. Szeretet, feláldozás és halál. Mi jobb kellene
Valentin napra?
Őszintén
nem ettől a filmtől vártam kellemes perceket. Így meglepődtem, hogy az első fél
óra után teljesen magába szippantott. Humoros volt, szabad szájú, tele riposztokkal,
így nem értettem, hogy mi miatt is osztotta meg a könyvváltozat ennyire az
olvasótábort. Később ez is kikristályosodott, de úgy a történet feléig nem volt
semmi gondom vele. Kellemes meglepetés volt no. Ethant kedveltem, a maga nem
vagyok szuper álompasi, de kompenzálom ezt a „haláli” humororommal, és ahogy Lena
is mondja mézédességével, amitől nem fordul fel az ember gyomra. Egy szóval
aranyos. A magyar szinkron előnyére vált a filmnek, ami sok esetben nem mondható
el, végre megint egy olyan mozi ahol Előd Álmos hangját élvezhetjük, aki
képes arra, hogy még átütőbben adja át a szereplők érzelmeit, mint az eredeti színészek
a saját orgánumukkal. A problémáim a film felénél kezdődtek, ahol már
elviselhetetlenül sok a tüll, de magyarázat és kifejtés annál kevesebb. Ezt nem
a film számlájára írom teljesen, hiszen a stábnak is hozott anyagból kellett
dolgoznia, ami maga a könyv. Minden telhetőt megtettek szerintem, hogy valami
klassz dolgot alkossanak, és még így, hogy csak pár fejezetet olvastam csupán,
ki merem jelenteni, hogy szerintem minőségében sokkal jobbat hoztak ki belőle,
mint a könyv. Kicsit megerőszakolt a nagy finálé, a mindent elsöprő összecsapás
jelenete, amitől padlót fog a néző, nem épp jó értelemben. Az utolsó képkockák
után pedig enyhén viszket az ember keze, mert annyira meg akar valamit/kit
ütni. Hasonló érzéseket váltott ki belőlem, mint a Karib tenger kalózai 2.
vége, aminél, már, annyira de annyira meglovagolták a széria sikerét, hogy még
egy részt bepasszíroztak folytatásként az amúgy az elején lezártnak tűnő, és
élvezetes filmsorozatba. Tudom, tudom, hogy könyvsorozatról van szó ebben az esetben,
de akkor is, miért kell ennyire nyilvánvalóan már a folytatásra ösztökélni a
nézőket, miért kell beléjük rúgni, hogy „nesztek itt van ez a majdnem 2 órás
film, ami úgymond a nagy semmivel ért véget, és most várhattok jó esetben 2
évet, hogy lássátok a folytatást”. Enyhén szólva kiábrándító. A slussz poén
pedig az lenne, ha mégsem lenne akkora a nézettsége, hogy folytatásra
ösztökélje a producereket… Minden esetre kellemes meglepetés volt a
kidolgozatlansága, kiforratlansága és a befejezés ellenére is.
Értékelés: 3,5/5
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése