Néhány
már a mozikban dübörög, a többi pedig már csak a startpisztoly dördülését
várja, hogy célba érjen. Lenyűgöző alkotásoknak tartják őket papír alapon
valamilyen magával ragadó tulajdonságuk miatt. Hogy ezt tudják-e hozni széles vásznon
is, az az alkotóktól, a színészi játéktól és természetesen a közönség
fogadtatásától függ.
Boris Vian: Tajtékos napok
„Íme egy könyv az élet kegyetlen varázslatáról, melyet már
több évtizede olvasunk újra és újra, titkon azt remélve, hogy e történetben
minden baj csak átmeneti. A szemérmesen félszeg, szerelemre éhes Colin és a
kedvesen egyszerű Chloé gátak nélkül beteljesülő kapcsolatának története Boris
Vian tollából meghökkentő stílusban, üde frissességgel, pergő ritmusban
születik meg. A világot önfeledten habzsoló pár szerelmi történetében az
abszurditás humorával, kiapadhatatlanul változatos őrültségeivel támadja a
hamis értékek, a pózokkal teli sznobizmus konzerválóit, úgy, hogy a meglepő
szófordulatok, szinesztéziák és szürrealista helyzetek mögött azért mégiscsak
az alapvető emberi érzések görgetik a szerelmi történet cselekményét. Az olvasó
csodálkozó mosolya hamar lesz harsány nevetéssé, ami hirtelen az arcra fagy,
mert a szerelmesek szertelen boldogságára váratlanul iszonyú csapást mér az
ostoba végzet: a kivédhetetlen tragédia…”
Ami
először megfogott a filmben, hogy Omar Sy az egyik központi figura a
történetben. Ekkor még nagyon sok mindent nem fogtam fel a történetből, mivel
még csak francia előzetes volt, én meg a póri merci és je t’aim
kifejezéseken túl nem sokat értek ebből az amúgy csodálatos, sznob nyelvből. A
második benyomásom, hogy annyira abszurd és bohém, hogy egyszerűen nem tehetek
mást, meg kell néznem! Amikor pedig kiderítettem, hogy könyvből készült,
felkerült a várólistámra. Vicces, megkapó, olykor groteszk mégis annyira
életszagú, vagy pont ezek miatt lesz élettől lüktető ez a francia alkotás? Romain
Duris, Audrey Tautou és természetesen nagy kedvencem Omar Sy garantáltan
elvarázsol ebben a nem mindennapi, de a mindennapokról szóló, elferdítetten
szép filmben!
„Azt
mondod, hogy a múltat nem lehet újra élni? Miért ne lehetne?Jay Gatsby, a
titokzatos milliomos felemelkedésének, tündöklésének és bukásának története
nemcsak a dekadens és túlhabzó „dzsesszkorszakot”, a húszas éveket jeleníti meg
művészi tökéllyel, hanem az amerikai mitológia, „az amerikai álom” olyan örök
témáit is, mint ambíció, pénz és hatalom bűvölete, a lehetetlen megkísértése és
az újrakezdés lehetősége. A szegény sorból származó Gatsby beleszeret egy
gazdag lányba, Daisybe; a háború elsodorja őket egymástól, s míg a fiatalember
a tengerentúlon harcol, a lány férjhez megy egy faragatlan, ámde dúsgazdag
emberhez, Tom Buchananhez. Hazatérése után Gatsby fanatikus akarással (és az
eszközökben nem válogatva) vagyont szerez, hogy „méltó” legyen Daisyhez és újra
meghódíthassa az asszonyt, akinek még a hangja is „csupa pénz”.”
'20-as évek, oldtimer autók, jazz babies és fantasztikus
zenei betét egy zseniális rendezővel megtoldva. Minden egy helyen, amivel meg
lehet fogni. Mondanom sem kell, hogy a zenei CD-t már rongyosra hallgattam,
mint ahogy annak idején azt a Moulin Rouge esetében is megtettem. Első
hallgatásra még nagyon idegennek hatott pedig korunk kedvelt előadói
szerepelnek az előadói tabellán, mint például: Lana Del Rey, Beyoncé, JayZ,
Sia, Florance and the Machine, Will.I.Am. vagy éppen Fergie. Az első
hallósejteket érő sokkhatás után viszont függővé válik az elvetemült
zenebolond, még akkor is ha a család nem osztozik ebben a katarzisban. Könnyen
levonható a konzekvencia, nem hallgatják elég ideig. Maga a zenei betét már az
előzetesben is igen megkapó, ami pedig tovább fokozza az érdeklődést, és
ingerli a mutató ujjat az ismétlésre való kattintgatásban minden egyes 2 perc
19 másodpercenként, az a látvány, a részlet gazdag és korhű kosztümök, a
rengeteg, néha már-már túlzsúfolt díszlet, és nem utolsósorban Leo
mosolya. Bocsánat nem tagadhatom meg női voltomat. Baz Luhrmann és
csapata első és folyamatosan ismétlődő ránézésre is önmagát nem megtagadva
ismételten maradandót alkotott. A kérdés most már az, hogy Gatsbyhez
hasonlóan mindez csak álca, vagy igazság is található a sok máz mögött.
JonathanSmith: Summer in February
Míg
itthon még ismeretlen Jonathan Smith neve, addig a britek elkészítették
az egyik legsikeresebb művéből készült adaptációt, amelyet június 14-től adnak
az angol mozik. A Sir Alfred James Munnings festőművész
életének egy rövid, de mégis meghatározó időszakában kalandozhat el a
szereplőkkel a néző. 1913-at írunk, az
első világháborút megelőző arany évet, amikor még minden öröknek tűnik, és a
közelgő borzalmak és gyökeres változások még elképzelhetetlen az angolok
számára. A történet három ember életének és sorsának összekapcsolódását,
bonyodalmait és végkifejletét öleli fel. Az egyik kedvenc történelmi korszakom,
amelyre a jégbe fagyott mozdulatlanság jellemző, amíg egy hirtelen csapástól
meg nem reped, és millió apró darabra nem hullik a felszín, hogy ezzel
végeláthatatlan hullámot és változást gerjesszen. Olyan színészekkel a főbb
szerepekben készült a feldolgozás, mint Dan Stevens, akinek a korabeli
angol úriember megformálása már a kisujjában van, hiszen a Downton Abbey
sorozatban már megmutatta, hogy tökéletesen képes beleolvadni a korszak sokszor
nem éppen angol hidegvérűségről tanúbizonyságot tevő gantlemenjének szerepébe. Emily
Browning viszont ismét új arcát mutathatja meg A burok csöppnyi
jelenetei, az Álomháború személyiséghasadásos harcos amazonja, és a Sleeping
Beauty megrázó, és olykor gyomorforgató drámai alakítása után. Reményeim
szerint az itthoni kiadók felfigyelnek az eddig ki nem adott Summer in
Ferbruaryra, és hamarosan a magyar olvasóközönség is a kezében tarthatja a
filmes élmény után.
„Szilaj gyönyörnek vége is szilaj,
Lázába pusztul el, mint tűz s a lőpor,
Mely csókolódzva hal meg.
A méz is csömörletes, mihelyt túlontúl-édes.”
Lázába pusztul el, mint tűz s a lőpor,
Mely csókolódzva hal meg.
A méz is csömörletes, mihelyt túlontúl-édes.”
Várj! Nem, ez nem az a történet.
„Ó, Romeo, mért vagy te Romeo?
Tagadd meg az atyád, neved hajítsd el,
S ha nem teszed meg, esküdj édesemmé
És nem leszek Capulet én se többé.”
Tagadd meg az atyád, neved hajítsd el,
S ha nem teszed meg, esküdj édesemmé
És nem leszek Capulet én se többé.”
Igen!
Ez már az. Ki ne emlékezne a fiatal kiéhezett veronai fiú, és késő este az
erkélyen szívesen magában beszélgető lány szerelmi történetére, amiben folyik a
vér, mint a legjobb olasz bor, van ármány és cselszövés, rettentő fordulat, és
keserves vég. Kicsit elfogult vagyok Shakespeare sokak által imádott
drámájával kapcsolatban, és mint ahogy az a szarkasztikus hangvételből
kiderülhetett, nem éppen pozitív értelemben. Gyerekként még kedveltem az Franco Zeffirelli féle 1968-as változatot. A
musical a zene és a díszletekkel vett le a lábamról. A Rómeó + Júlia
pedig a sajátos értelmezése, és a csöppet sem shakespeari szövege miatt volt
tini koromban nagyon megkapó, hiszen az is lázadt a saját maga kötött szabályai
ellen, átvitt értelemben. Ezek alapján meglepő tehát, hogy várom a 2013-as
remaket, pedig így van. A készítők visszatértek a zefirelli féle hagyományos
ábrázoláshoz, mindemellett kiaknázták a kor fiatal titánjainak hatását, első
sorban a női nézőkre. Douglas Booth már a Szép remények minjében
is igazolta, hogy jól áll neki a múlt század divatja is, kölykös, mégis
markáns, és felejthetetlen arcával pedig még az Isten is a kissé bárgyú, de
annál delejesebb Romeo szerepébe szánta. Tybalt szerepében pedig
a Gossip Girlben már megismert mély lelkű rosszfiú Ed Westwick
brillírozik, immár nem extravagáns öltözetben, de annál meghökkentőbb
hajzuhataggal. Hogy mi fog belőle végül kisülni? Oktondi, de mégis valahol megkapó
szerelem, fortyogó indulatok, frappáns beszólások Mercutiotól és
természetesen pusztulás. Hogy a film is az enyészetéé lesz-e vagy az elődhöz
hasonlóan évtizedek elkoptathatatlan slágere ez csak a közönség reakcióitól és
az alkotók állhatatosságától függ. Nálam pozitívan indít. Ha pedig mégis bukta,
hát van az a mondás, hogy: „Több is veszett Mohácsnál”…
„Percy
Jackson új éve az iskolában meglepően nyugodtan indul. Egyetlen szörny sem
akarja betenni a lábát New York-i sulijába.
Ám amikor az osztály ártatlan meccse élet-halál harccá válik egy csapat emberevő óriás ellen, a dolgok, hogy is mondjam… kezdenek eldurvulni. Váratlanul érkező barátja, Annabeth is csupa rossz hírt hoz: a Félvérek táborát védő határokat egy titokzatos ellenség lerombolta, és amíg ezeket újra helyre nem állítják, a félisteneknek nincs hová rejtőzniük…”
Ám amikor az osztály ártatlan meccse élet-halál harccá válik egy csapat emberevő óriás ellen, a dolgok, hogy is mondjam… kezdenek eldurvulni. Váratlanul érkező barátja, Annabeth is csupa rossz hírt hoz: a Félvérek táborát védő határokat egy titokzatos ellenség lerombolta, és amíg ezeket újra helyre nem állítják, a félisteneknek nincs hová rejtőzniük…”
Egyik
kedvenc ifjúsági fantasy sorozatom. Emlékszem annyira beteg voltam, hogy ki sem
tudtam szállni az ágyból, amikor figyelemelterelésként felütöttem a könyvet.
Becsukni pedig csak az utolsó oldal után sikeredett. Rendkívül izgalmas, gyorsan
lüktető a történet, és természetesen nem mellőzi a humort sem, mint ahogyan az Percytől
elvárható. Az első kötet filmes feldolgozása olyan jóra sikerült, hogy már vagy
egy tucatszor megnéztem, és remélem, hogy ez nem lesz másképp A szörnyek
tengerével sem. A „megszokott” bandán túl például Nathan Fillion
erősíti a csapatot Hermész szerepében. És bár nem így képzeltem az
istenek küldöncét mégis örülök Mr. Castle szereplésének. A görög
mitológia szerelmesei biztosan élvezni fogják az új köntösbe öltöztetett Odüsszeusz
kalandokat. A látványelemek tekintetében a trailer alapján nem lehet panasz.
Ütősnek ígérkező Szkülla és Kharübdisz találkozó, részlet gazdagon
kialakított mitológiai lények és hátborzongatóan magukba szippantó
akciójelenetekkel tarkított az új Olimposziakkal és félvérekkel teletűzdelt
adaptáció.
Az
alkotók tettek arról, hogy ne csak a Csontváros hó végi világpremierje miatt
várjam az augusztust!
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése