Egy
olyan történet ez, ahol nem lopják az egyes szereplők, beszélgetések vagy
helyzetek a szívedbe magukat. Ahol folyamatosan zakatol az agyad, és azon
dolgozik, hogy elfogadd a gondolatokat, érzéseket, és életstílust. Sokszor
sikertelenül. Te is összekuszálódsz, mint ahogy a főhős gondolatai, az érzelmi
szálak, az egyes szereplők, és végül egy kibogozhatatlannak tűnő szálhalmaz
lebeg előtted, amin nem lehet másképp áthatolni csak egy jól irányzott
vágással. Vagy mégsem?
Honnan: A kiadó honlapján láttam meg és
tudom, hogy nagyon sekélyes vagyok, de mint borítómániás molynak nagyon
megtetszett a külcsín. A fülszöveg pedig végképp meggyőzött, hogy nekem való:
egy elrabolt, bezárt lány, aki papírlapokkal és tollakkal vívja meg a maga csatáját
az emlékei felett.
A BEJEGYZÉS HELYENKÉNT SPOILERT
TARTALMAZHAT!
Pro:
Ennek
a történetnek a pozitív oldalát nem a jól kidolgozott, nett karakterektől, vagy
azok világrengető párbeszédeitől kell várni. Talán nem is a pozitív a legjobb
szó, hanem inkább a kegyetlen nyíltság a helyénvaló.
A
könyv sok olyan szegmensére rámutat a fiatal tizenévesek életének, ami sokszor
a szülők és a szoros környezet számára is ködbe burkolózik, és nem is tudnak
róla mindaddig, amíg a legnagyobb baj be nem következik. A kötet több ilyen
problémát, is boncolgat és felveti az azokra adott leggyakoribb reakciókat is.
Elsőnek vegyük azonnal Grace-t, aki
folyamatosan vagdossa magát. Nem feltűnési viszketegségből, vagy azért, hogy
törődjenek vele, esetleg e miatt kezdjenek el foglalkozni vele. Egyszerűen a
rossz érzéseket, gondolatokat, magával a fizikai fájdalommal próbálja „elmulasztani”,
mintegy kivágva magából a rosszat, és ezzel eltörölve azt. A barátnőjének első
reakciója törődő, megpróbálja rávenni, hogy ha olyan állapotban érzi magát,
hogy újra a késhez akar nyúlni szóljon neki, beszéljenek. Ami nem csak azért
tesz jót Grace-nek, mert úgy érzi, hogy valakinek fontos és gondot visel rá,
hanem a negatív gondolatokat, nem vér és fájdalom útján, hanem szavakban is
kifejezheti. Nem vagyok híve magunk szabdalásának, de elfogadom, hogy egyes
emberek másként vezetik le a lelki fájdalmukat, frusztrációjukat, egyesek
elmennek futni, mások rosszullétig tömik magukba az édességet; így ezért nem
ítéltem el a főhősnőt ezért a tettéért. Felfogtam, hogy miért teszi, amit tesz,
és hogy egyik pillanatról a másikra nem tudja abbahagyni, hiába is bizonygatja,
hogy nem teszi többé. Rossz szokás, ami már tényleg napi rutinná szürkült a
hétköznapokban, mint a fogmosás, vagy a reggeli készítés. Sal azonban nem fogja fel, hogy ezen egyik napról a másikra nem
lehet változtatni, sőt mint támasz egy idő után -amikor neki is nehézzé válik
az élet- eltűnik, majd felháborodik, mikor a barátnője újra visszatér „mocskos”
szokásához. Érdekes kettősség, ami szinte mindenkit jellemez, a segítő szándék,
és a cselekvőképtelen bénultsággal karöltött elutasítás kettőse. Jól
érzékelteti az írónő ezt a mindennapi baleseteknél is lezajló jelenetet, vagyis
az „Annyira szeretnék segíteni, de nem is tudom, hogy kezdjek hozzá!”
szindrómát. Amikor lehet, hogy a legjobb megoldás az lenne, hogy ha tényleges
segítséget hívna, és nem dilemmázna, hogy megpróbálja vagy se, képes-e rá vagy
se. Nat reakciója egy másik végletet
világít meg: elfogadom, hogy ezt teszed, nem ítéllek el, de ennyivel le is
zárom, nem segítek legyőzni, de nem is tartom neked a pengét, hogy elővedd,
amikor úgy érzed.
„Vágj! Vágd ki őket! Mélyebben. Ez az egyetlen megoldás.A méreg erősebb volt, mint én. Képtelen voltam ellenállni. Vágtam.”
A
másik kényes és egyben kemény téma, amit a történet érint a fiatalkori nem kívánt
terhesség kérdése. A kétségbeesés, a bizonytalanság és a meggondolatlan
cselekvés. Mindig meglepődöm, amikor szembesülök vele, hogy Nagy Britanniában
mennyi a tini mama, valahogy sosem tudom feldolgozni, hogy egy elvileg fejlett
nyugati országban, hogy dobhatják az emberek a hátuk mögé könnyedén a védekezés
kérdését. Az írónő részletesen bemutatta a bulik, a könnyű italszerzés, a
délutántól elkezdődő ivásra való „bemelegítés” és az alkalmi egy éjszakás
kalandok fékevesztett sorát, ami a mostani fiatal angolokra jellemző (bár a
nemzetiség mellékes). Tőlem az egész életstílus idegen, nem értem meg miért
érzi magát valaki attól jól, hogy halottra issza az agyát, annyira, hogy ne tudjon
gondolkozni, mindezt azon magasztos cél eléréséért, hogy szórakozzon és jól
érezze magát. Természetesen a jó hangulatot fokozza az alkohol, de nem ekkora
töménytelen mennyiségben, mint, ahogy a könyv szereplői is teszik. Ezt követően
meg nem emlékeznek arra, hogy kivel, mikor és hol feküdtek le.
A
főhős Grace oldaláról érthető a menekülés a felejtés homályába, egyik fiútól a
másikhoz csapódva megmelegíteni magát arra a néhány órára, hogy felmelegedjen
annyira, hogy egy újabb sivár napot túléljen. A könyvet körüllengi a szülői
elhanyagolás fellege, aminek kimenetele nem minden esetben pozitív, és gyorsítja
fel a korai felnőtté válást. Sok esetben kisiklatja a fiatal életét, és ezzel
olyan nem kívánt pályára helyezi, amiről lehet, hogy soha nem lesz letérő sáv.
„Amikor egyedül vagyok, kételkedni kezdek. Már évek óta így megy. Amíg van valaki körülöttem, addig el tudom játszani, hogy minden oké. De kell hozzá a közönség, különben nem működik. Egyedül nem olyan könnyű becsapni magunkat.”
Grace
nyomás alatt van, amit egy ideig megpróbál kontrollálni, amennyire bírja, a
maga eszközeivel próbálja túlélni a mindennapokat. Körbeveszi magát tüskékkel,
hogy védje a lágy, sérülékeny részeit. Viszont, mint kiderül, nem teljesen véd
a páncélja, egyes részeit kiteszi a jó szerencsének, bizalmat oszt másoknak, és
bízik a legjobbakban. Végére magát a
reményt veszti el, és ebből az állapotból már csak egyetlen menekülési és
egyben megoldási lehetőséget talál, az öngyilkosságot. Ennél a pontnál kapcsolódunk
be a történetébe és kezdjük azt megismerni az általa írt lapról lapra és közben
összerakni a darabokat. Folyamatosan kérdésekkel van tele nem csak az ő, hanem
a mi fejünk is. Miért van ott? Miért kell írnia? Ki Ethan? Egyáltalán létezik a fiú? Az írónő rendkívül jól kivitelezte
a történetnek azt a szálát, ami a végére az összekuszálódott gondolatok
ellenére is összeáll. A mély zaklatottság, a düh, a belső vívódás és a
külvilággal szembeni konfliktusok őszinte, és kendőzetlen ábrázolása, és
magának a végkifejletnek a megálmodása, felépítése és kivitelezése az, ami
erőssé teszi a történet gerincét. Ezekért pedig hatalmas piros pont illet meg Clarke-ot.
„Olyan könnyű azt gondolni, hogy azoknak az embereknek, akik fontosak nekünk, valahogy felfüggesztődik az életük, ha nem vagyunk a közelükben. Hogy valójában csak akkor kelnek életre, amikor velünk vannak, és igazából nem léteznek nélkülünk. „
Kontra:
Vannak
azonban olyan elemei is a könyvnek, amik elvettek a történet értékéből. Már
említettem, hogy számomra nem voltak kedvelhetők a szereplők. Önmaguknak
ellentmondóak a karakterek, vannak kedvelhető megmozdulásaik, amit ezt követően
egy csomó ellenszenves megnyilvánulással rombolnak le. Vegyük például Grace-t
aki segíteni akar Salnek a terhességével kapcsolatban. Nagyon pozitív a
hozzáállása, majd azon kezd el nyafogni, hogy miért nem mondja el neki a
barátnője, hogy kivel feküdt le? Ez a legfontosabb ebben a percben? Ezzel tudja
a leginkább támogatni az összetört elvileg legjobb barátnőjét? Vagy a másik
unszimpatikus megnyilvánulása, amikor Salt pasizásra, és etye-petyére bíztatja
annak abortusza után. Mi van? o.O
Nate
számomra nem vonzó, inkább taszító tényező volt. Nem hittem el a szerelmüket,
túl kényszeres volt az egész. A kapcsolatuknak nincs tartópillére, csak azért
vannak együtt, hogy elmondhassák, hogy együtt vannak. Nem értettem, hogy
Grace-nek ez hogy lehet csodálatos kapcsolat, amikor elmondása szerint szinte
nem is tudnak semmit a másikról. Egyértelműen csak a testiségen alapszik az
egész viszony.
„Ennyire akartam, hogy legyen valaki, aki törődik velem. Aki belesúgja a fülembe, hogy minden rendben lesz. Aki átölel, megsimogat, és jobb kedvre derít.(…)És ezzel elkezdődött az egyetlen és egyedüli kapcsolat az életemben, ami jelentett is valamit a számomra.”
Sokszor
nem tudtam életkorilag elhelyezni a karaktereket, hiába jelenti ki Grace, hogy
17 éves. Sokszor éreztem úgy, hogy inkább egy megfeneklett életű középkorú nő,
aki foggal és körömmel ragaszkodik bárkihez, aki csak egy kicsit is rámosolyog.
Túlképzeli a helyzeteket, de a nyilvánvaló jeleket nem veszi észre. A fő
problémára még a főhősnő előtt rájövünk, ami nem minden esetben baj, itt
viszont kicsit frusztrált, hogy nem világosodik meg az amúgy annyira
fantasztikus érzékekkel bíró hősnő.
Nagyon
vegyes érzelmekkel tettem le a kötetet. A vége az a zaklatott, kattogó, őrült
zsongás sokat lendített az értékén. Ha valaki vevő az összekuszálódásra és
szívesen bogozgat is problémákkal, drámákkal teleszőtt szálakat annak ajánlom.
A könyvért külön köszönet a Könyvmolyképző
kiadónak!
Értékelés:
Kedvenc rész:
„Miért kell mindent megmagyarázni? Bizonyos dolgok egyszerűen csak vannak.”
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése