Az
álmok veszélyesek. Elszakíthatnak a realitástól, megbabonázhatnak, mohóvá és
elégedetlenné tehetnek bennünket a valósággal és a jelenünkkel szemben. Az
álmok, amik valósággá válnak pedig elhozhatják a földi poklot, és eltörölhetnek
mindent, amit addig a magunkénak tudhattunk. A legtisztábban ezzel Kingsley a francia dom, az Alvilág
sötétségében megbúvó bábmester, a Nyolcadik Kör feje van tisztában. Kingnek
egyszer mindene megvolt, majd egy pillanat alatt el is vesztette, így az addigi
flörtölése a halállal szenvedélyes viszonyba csapott át. Ha az embernek nincs
veszteni valója könnyedén néz farkasszemet a nagy Kaszással. Az évekig tartó
haláltangó után cseppet sem veszélytelenebb világot épít fel magának,
megszületik a játszótér, a nagy mű, amit tálcán kínál fel a leggyűlöltebb és
egykor a Világot jelentő személy számára. A játszótér megkapja szadista istenét
Sørent, aki egykor a mindenséget
jelentette, szenvedélyt, fájdalmat és hitet. Ha minden elveszik, marad a
remény, kísérőjéül pedig társul egy álom, ami több évtized távolából életre
kel, és elvesz mindent, még a reményt is. Egy rémálom, ami nevet visel: Nora Sutherlin.
Honnan: I.M.Á.D.O.M. az írónőt, és
minden betűt, amit papírra vet!
Gondolatok:
Brutálisan
erős sorozat, ami mar, mint a wasabi és csontig hasít, mint egy méregdrága
filéző kés. Sokkoló, mint egy frontális baleset, ahol az olvasó katasztrófa
turistának érzi magát. Még ha akarná, sem tudná levenni a szemét a szétszakadt roncsokról
és a vérben ázó sérültekről. Egyszerűen lefagyaszt és nem enged addig mozogni,
amíg az utolsó sorok is el nem fogytak. Szadista, és piszkosul élvezi, hogy
kínozhat, igazi első osztályú dom a domok között ez a kötet. Nem kérdés, hogy
az év legnagyobb meglepetése, és pozitív csalódása számomra Reisz volt. Elemi erővel csapódott
könyvmoly életembe mind az írónő, mind a könyvei, és az általuk okozott
becsapódáskor felvillanó fényár hatása még mindig kitart; így csak éles, és
mellbevágó élményekkel leszek gazdagabb minden egyes alkalommal, hogy ha
valamilyen formában ismételten találkozom velük.
„Søren lakomákat tálalt elé, melyekből Eleanor csak csipegetett, miközben Kingsley felfalta a morzsákat a padlóról.”
Olyan
szereplőkkel vagy együtt, akiket már az első pillanattól kezdve mélyebben meg
akartál ismerni, esetleg vissza akartál kapni, össze akartál hozni, vagy
egyszerűen ki akartál élvezni. Nora jött és lehengerelt A szirénben, meggyőzött Az
angyalban és most kétségek között hagyott A hercegben. De nem ő volt az egyetlen. Kingsley már első
találkozásunkkor magához láncolt, és ugyanezzel a törhetetlen acéllal be is
vonta magát, mint egy rovar, ami védi, és nem hagyja sérülni a testét, vagy
éppen láttatni a sérüléseket. A várakozás kifizetődött. A páncél megnyílt, és
King kitárulkozott, felfedve a sérüléseket, amik keresztül kasul szabdalták, és
örökre megmaradtak láthatatlanul, mélyen a felszín alatt. A herceg teljesen az
ő kötete lett, és ez nem csak annak köszönhető, hogy 2/3-a a történetnek az ő
és Søren kapcsolatát, lelki vívódását és törését foglalja magába. Számomra
teljesen mellékessé vált Nora és Wes
szála, hiába ők az egyik kedvenc párosom már a kezdetek óta. Megszerettem
Kinget a fájó, féktelen, érzelmes lelkével, és ez az érzés a sorok és oldalak
nyomán egyre mélyült. Alig vártam, hogy az ő szemén keresztül láthassak, mégis
most teljesen összezavart. Az eddigi gondolataimat, és meggyőződéseimet
kidobhatom a kukába, ugyanis árnyaltabbá vált minden. Olyan, mint ha egy kép
más megvilágításba kerülne, egyes dolgok, amik eddig megbújtak a homályban
előrébb kerültek volna, mások pedig visszahúzódtak a sötétségbe.
Kiismerhetetlenek a szereplők, bonyolultak és konkrét, pontosan
körülhatárolást, amivel az alakjuknak megfelelő helyre pászíthatnánk őket nem
kapunk. Ettől válik még izgalmasabbá a regényfolyam. A szubjektív jellemrajzok,
annyira konkrétak, de mégis zavarba ejtően nem fedik egymást, mikor
összetalálkoznak, hogy felőrlik, bosszantják és zsigerileg feszélyezik az
olvasót. Legszívesebben a lapok közé lépne, mint szereplő, hogy a saját
meglátása szerint értékeljen mindenkit. Søren
így maradt egy rejtély számomra még három kötet után is, és hiába érződik King
féltékenysége Nora iránt nézőpontjában, a volt szeretőjéről elfogulatlanul
nyilatkozik, mégis másképp, mint a korábbiakban a nő. Megőrjít Reisz ezzel, és
a függővégeivel is, aminek nyomán a könyvei és az idegeim is rongyossá válnak.„Azt kívánta, hogy a világ matematikája bárcsak olyan lenne, mint a szívé – hogy az, hogy a szerelme és gyűlölete éppen egyforma mértékű, azt jelentené, hogy semmit nem érez, nem pedig azt, hogy az érzései kétszeresére nőnek.”
A
fejezeteknél lázadsz, mikor véget ér egy nézőpont, majd a következőből akarsz
többet, és így tovább. A bőség egyszerűen zavarba ejtő, nem tudsz betelni vele,
és ami a legmegdöbbentőbb, hogy nem is akarsz. A mesteri alakformálás mellett,
bravúrosan zsonglőrködik az idő és a helyszínek egységeinek váltakozásával, a
sajátos ütemének köszönhetően kap egyfajta külön lüktetést a regény, egymás
mellett dobogó három pici
szív alakít ki egy sajátos ütemet, amitől A herceg
elkülönül az elődeitől; miközben
megmarad a megszokott töretlenül gyönyörű írásmód. Az írónő megkímél egyes
jelenetektől, tudja, hogy mennyi a legtöbb olvasó erőszak, kegyetlenség és
brutalitás tűrési határa, így nem feszíti túl a húrt, - pl.: King és Søren ismételt együttléte esetében - átlépi
az eseményeket, és csak az eredményt tárja elénk, minden mocskos kis részletet
pedig az olvasó fantáziájára bíz. Egyetlen hibája a kötetnek, hogy
kiszámíthatóbbra sikerült, mint az elődjei. Több a drámai szál, és a lelki seb,
aminek alakítása lehet, hogy jobban elvonta az írónő figyelmét a
sejtelmességtől.
„A szenvedély azt jelentette, amit Søren iránt érzett. A szenvedés pedig az volt, amit Søren okozott neki.”
Minden
estre hegyeket ledöntő csalódást nem okozott, hiszen mellette megmaradt minden
más, amit imádok benne, a pimaszság, a lélekölő kegyetlenség, az aprólékos
részletesség, a látható és rejtett sérüléseket magukkal cipelő, összetett
szereplők, és a végső telhetetlen érzést kiváltó utolsó sorok.
Úgyhogy
a válaszom: Igen! Tiffany, kérek még!
A könyvért külön köszönet az Egmont
kiadónak!
Értékelés:
Kedvenc rész:
„- Hány nyelven beszélsz?- Nyolc.- Én kétnyelvű vagyok. Az ilyet, mint te, hogy nevezik?- Intelligens.”
„Lassan, remegő kézzel bontotta ki a levelet, és olvasta el az egyetlen szót az elefántcsontszínű levélpapíron.Reviens.Gyere vissza.A levél aláírása egyetlen, kacskaringós, vízszintesen áthúzott S betű volt.”
„A pokol megfelel. Isten amúgy sem akarja, hogy többé köze legyen hozzánk.”


0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése